Joghurttal a cukorbetegség megelőzéséért?

A legújabb kutatások szerint a rendszeres joghurtfogyasztás jelentősen csökkentheti a cukorbetegség kialakulásának esélyét. De nem csak a joghurtnak, hanem más, erjesztett tejtermékeknek is.

A Cambridge Egyetem által végzett kutatás során a tudósok több mint 4000 részt vevő étkezési szokásairól gyűjtöttek adatokat 11 éven keresztül hétnapos táplálkozási napló kitöltetése révén. Az össz-tejtermékfogyasztást vizsgálták, amelyet magas és alacsony zsírtartalmú típusokra kategorizáltak, külön értékelve a joghurtok, sajtok, tej fogyasztását. Az erjesztett (savanyított) tejtermékek fogyasztását együttesen (joghurt, sajt, tejföl) is mérték, amiket szintén magas és alacsony zsírtartalmú típusokra osztottak.

 

Az eredmények alapján a csökkentett zsírtartalmú tejtermékek fogyasztása fordítottan arányos volt (korra, nemre illesztve) a cukorbeteggé vált esetek számával. Bár az antropometriai és táplálkozási adatok, ill. a cukorbetegség kockázati tényezőinek további vizsgálata ezt az összefüggést árnyalta. Fordított összefüggést találtak továbbá a csökkentett zsírtartalmú, erjesztett tejtermékek fogyasztása – különös tekintettel a joghurtfogyasztásra – és a cukorbetegség kialakulása között.


A joghurt, valamint az alacsony zsírtartalmú sajtok rendszeres fogyasztása 11 év alatt mintegy 24%-kal csökkentette a cukorbetegség kialakulási esélyét azokhoz képest, akik nem fogyasztottak ebből az élelmiszerkategóriából. Ez a kockázatcsökkenés napi közel 80 gramm, vagyis hetente négy és fél pohár (poharanként 125 gramm) sovány, erjesztett tejtermék, jellemezően joghurt fogyasztása esetén érvényes, de a sovány, friss sajtokra is vonatkozik (például a cottage cheese-re).

 

 

 

Összefoglalva a kutatás eredményeit: azoknál, akik gyakrabban fogyasztottak csökkentett zsírtartalmú, erjesztett tejtermékeket, jellemzően joghurtot, kisebb volt a 2-es típusúcukorbetegség kialakulásának kockázata. A tudósok szerint a csökkentett zsírtartalmú, erjesztett tejtermékek a probiotikus baktériumoknak, valamint a K-vitamin-tartalmuknak, vagy akár (kisebb zsír- és nagyobb víztartalmukból eredően) kisebb energiatartalmuknak is köszönhetik jótékony egészségügyi hatásaikat.

 

 

Forrás:

Laura M. O’Connor, Marleen A. H. Lentjes et al.: Dietary dairy product intake and incident type 2 diabetes: a prospective study using dietary data from a 7-day food diary.Diabetologia. DOI 10.1007/s00125-014-3176-1

kapcsolódó cikkek